سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پلاک نت

بسم الله القاصم الجبارین
ای دشمن حق ما دلیر و حق پرستیم
برگرد تا سربند یازهرا نبستیم

مطلب بنده با همکاری دوست عزیز آقای محمد ولوی در مجله راه ، موضوع مطلب بررسی علل رکود وبلاگستان در زمان فتنه

کمیل برادران موسس شبکه اجتماعی فورویزیت و گروه هکری جهاد مجازی http://vjihad.parsiblog.ir
اشاره : گروه هکری جهاد مجازی و شبکه اشتراک گذاری فیلم فورویزیت از اتفاقات مبارکی بود که در دهه 80 در فضای مجازی توسط فرزندان نسل سوم انقلاب اتفاق افتاد. علی رغم این  امر ؛ امروز این دو حرکت موفق به مانند بسیاری از ایده ها به دلایلی که به برخی از آنها در متن مقاله اشاره شده است ؛ متوقف مانده است. نوشته ای که در ادامه آمده است به دلایل انفعال فضای مجازی ارزشی در سال پایانی دهه 80 ؛ بر خلاف موفقیت ها و حرکت های اثر گذار شکل گرفته در سالهای ابتدایی و میانی آن اشاره می کند.
سال 89 در حالی به پایان می رسد که با توجه به کاهش فعالیت های خودجوش نیرو های ارزشی در محیط سایبر و یا تغییر جهت مسیری که بواسطه سیاستهای دولتی به این نیرو ها داده شد ؛ بررسی عملکرد این روند اهمیت شایانی دارد. امری که اگر به آن پرداخته نشود ممکن است با توجه به رشد زیرساختهای اینترنتی در دهه 90 تبعات جبران ناپذیری را در آینده به وجود آورد. به همین دلیل لازم است علت رکود سایبرشهر متعهد فضای مجازی در سال 89 مشخص گردد و راه حل های پیشنهادی برای بازگشت به دوران فعالیت های خودجوش نیروهای ارزشی در نت ارائه شود.
اوج فعالیت های خودجوش نیروهای ارزشی در محیط اینترنت که تمام هزینه های آن بصورت شخصی و بدون کمک هیچ نهاد و ارگانی و بدون هیچ چشم داشتی پرداخت می شد ؛ به نیمه اول دهه 80 و شروع آن به سال 82 باز می گردد.
در آن برهه زمانی با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی و وب 2 هنوز فراگیر نشده بود و هزینه راه اندازی وب سایت تا حدی بالا بود ؛ اکثر فعالان ارزشی وب فعالیتهای خود را در قالب وبلاگ های شخصی انجام می دادند. اگر نگاهی به آرشیو این وبلاگ ها بیندازیم ؛ این فعالان علاوه بر وبلاگ نویسی روزانه ؛ خود اقدام به اجرای طرح های جهادی در محیط اینترنت می نمودند. این طرح ها هم بصورت آفندی و هم پدافندی انجام می گرفت.
بعنوان نمونه در زمانی که نهاد های نظارتی و قضایی هیچ اقدامی جهت جلوگیری از فعالیت وبلاگ های غیر اخلاقی و مستهجن نمی کردند و هیچ نهادی به دلیل نو بودن فضا و خلا قانونی موجود ؛ متولی مبارزه با این گونه سایتها نبود و بسیاری از نهادها از زیر بار قبول مسئولیت آن شانه خالی می کردند  ؛ نیرو های متخصص ارزشی فعال در نت خود دست به کار شده و  برای ایجاد شوک و وحشت به گردانندگان این وبلاگ ها در حرکتی برنامه ریزی شده ؛ در یک روز تعداد زیادی از این وبلاگ ها را به طرز خارق العاده ای هک نمودند. اقدامی که  اخبار آن در نیز در بسیاری از خبرگزاری های خارجی و داخلی منعکس گردید. در عرصه های دیگر ؛ فعالان وبلاگ نویس اقدام به اجرای طرح های عملیات روانی و فرهنگی می نمودند که بعنوان یک نمونه می توان به انتشار هزاران فیلم و کلیپ ضد صهیونیستی و عدالتخواهانه در سایت یوتیوب اشاره نمود.
نکته قابل توجه این است که تمامی این فعالیت ها با انگیزه های معنوی و هزینه های شخصی این دوستان انجام می شد و متاسفانه در این دوره برخی از مسئولین دولتی که هنوز شناخت و دید مناسبتی نسبت به این بخش از تحرکات دشمن نداشتند ، به جای تشویق ؛ عکس العملهای صلبی با برخی از این وبلاگ نویسان بدلیل تلاشهایشان در پر کردن  خلا کم کاری و عدم توجه دستگاههای فرهنگی به این عرصه را داشتند!
این روند حدود 2 تا 4 سال ادامه داشت تا کم کم پای دستگاه ها و نهادهای دولتی به این بخش باز شد. با توجه به این که این ارگان ها تخصص لازم را در این بخش نداشتند ؛ اقدام به جذب برخی از فعالین ارزشی نت نمودند که در ابتدا بدلیل عدم اعتماد این فعالان به دستگاه های دولتی ؛ نیرو های کمی جذب شدند.
هر چند فعالیت نیروهای متخصص ارزشی در دستگاه های دولتی به هیچ وجه ناراحت کننده و یا مشکل ساز نیست و همه این عزیزان چه دستگاه های دولتی و چه اشخاص فعال مستقل همه یک هدف واحد دارند و آن هم سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی است ؛ اما متاسفانه عدم شناخت مسئولین و نهادهای فرهنگی از مقتضیات محیط اینترنت و فعالان فضای مجازی ضربه های بزرگی به روند رو به رشد حرکتی فعالان این محیط در بسیاری از عرصه ها وارد نمود.
دستگاه های دولتی با وعده حقوق ثابت بالا توانستند درصد بالایی از متخصصین ارزشی فعال در نت را جذب نمایند. جذبی که منجر به رکود در سایبرشهر ارزشی گشت.
عوامل رکود فعالیت نیرو های جذب شده را می توان در دو مورد بیان نمود.
 1- حاکم شدن نگاه محافظه کارانه و جلوگیری از اجرای برخی طرح های اثر گذار که مغایر نظرات مسئولینی بود که از تخصص کافی در این زمینه بهره مند نبودند.
 2- وابسته کردن فعالیت وبلاگ نویسان فعال به انگیزه های مالی و دریافت حقوق.
این مورد بیشترین ضربه را به بدنه موثر این فضا وارد نمود و کار را امروز به جایی رسانده است که هیچ فعالیتی بدون دریافت هزینه از دستگاه های دولتی از سوی وبلاگ نویسانی که زمانی از سرمایه شخصی خود در اینترنت فعالیت می کردند ؛ انجام نمی شود و معدود افرادی که اقدام به اجرای طرح هایی در اینترنت می کنند با عدم استقبال از سوی وبلاگ نویسانی که جذب نهاد های دولتی شده اند مواجه می شوند. از سوی دیگر نیز هیچ حرکت دولتی را نمی توان در این عرصه یافت که بتوان آن را به عنوان یک نمونه موفق از شبکه های اجتماعی یا سیاست گذاری های مثمر ثمر برای مخاطبین رو به افزایش فضای مجازی ارائه کرد.
این روند و کاهش فعالیت تا انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داشت. به اقتضای فضای انتخابات ؛ وبلاگ نویسانی که با هزینه شخصی فعالیت می کردند تمام توان خود را گذاشته و در عمده موارد فعالیت انفرادی آنها از عملکرد بسیاری از گروه های اینترنتی که از سوی نهاد های دولتی حمایت می شدند ؛ بیشتر و بالاتر بود. بعنوان نمونه در مورد این حرکت های خود جوش می توان به برخی فروشندگان فضای سایت در اینترنت اشاره کرد که در زمان انتخابات ریاست جمهوری به وب سایت های حامی دولت آقای احمدی نژاد فضای رایگان ارائه می نمودند.
اما ضربه اصلی به فعالیت های نیروهای خودجوش ارزشی که هنوز آلوده دستگاه های دولتی نشده بودند با آغاز فتنه سال 88 و به تبع آن برداشت غلط از سخنرانیهای مقام معظم رهبری پیرامون جنگ نرم بوقوع پیوست. با سخنان ایشان در مورد جنگ نرم و تخصیص بودجه به این موضوع توسط نهادها ، 90 در صد نهاد های دولتی فعال در اینترنت و نیروهایشان که همان وبلاگ نویسانی بودند که روزی از جیب خودشان با اهدافی مقدس برای آرمانهای نظام کار می کردند در رقابت برای جمع نمودن بودجه هایی که به این سمت سرازیر شده بود ؛ افتادند. به تبع آن انرژی بسیاری از فعالان ارزشی صرف تخریب یکدیگر برای جذب بودجه بیشتر شد. یا اینکه برخی از این نهاد ها که به انقلابی بودن هم معروف هستند ؛ در کارنامه فعالیت های خود برای دریافت بودجه اقدام به درج فعالیت وبلاگ نویسانی می نمودند که بصورت خودجوش و با هزینه شخصی فعالیت می کردند. تخصیص و اعتبار بودجه با فعالیت دیگران!!!
اما امروز ... باید گریست که مقام معظم رهبری با دید بلند و مقدسشان موضوع جنگ نرم را تبیین کردند ؛ اما بسیاری از افراد ، ارگان ها و سازمان ها این موضوع را مانند بسیاری دیگر از فرامین اندیشمندانه ایشان ذبح کرده و به نوع سخیفی آن را به وسیله ای برای جذب بودجه بی ثمر کرده اند. بودجه هایی که امروز باید پرسید چه نتیجه ملموسی را در فضا سازی برای انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری در فضای مجازی ایجاد کرده است؟؟
با وجود تمام این انتقادات که همه آنها از سر دلسوزی ؛ خیرخواهی و علاقه به انقلاب و آرمانهای خمینی کبیر و منویات مقام معظم رهبری است ، در پایان لازم  است پیشنهاداتی را برای سیاست گذاری های آتی دراین بخش داشته باشیم :
-    با توجه به نتیجه منفی ورود مستقیم دستگاه های دولتی به اینترنت و جذب وبلاگ نویسان فعال که به کاهش فعالیت ارزشی در این عرصه منجر شد  ؛ پیشنهاد می شود این ارگان ها از سیاست جذب مستقیم این افراد دست بردارند و فقط نقش نظارتی ؛ سیاست گذاری کلان و تسهیل کننده را بر این فعالیتها داشته باشند. به این نکته نیز باید توجه داشت که دشمنان نظام جمهوری اسلامی در فضای سایبر ، آن قدر کوته فکر ؛کوچک و ذلیل هستند که نیازی به صرف این هزینه ها از بیت المال برای مقابله با آنان نیست. موید این مطلب ؛ فعالیت های خودجوش وبلاگ نویسان ؛ انفعال مخالفان نظام جمهوری اسلامی و گفتمان قالب انقلابی فضای وبلاگشهر فارسی در طی سالهای میانی دهه 80 می باشد.
-    پیشنهاد دوم: اگر به روند برنامه ریزی ها و طرح های دشمن در فضای سایبر دقت کنیم ؛ حدودا هر سه یا چهار سال شکل جدید از ابزارهای فعالیت در نت برای کاربران طراحی می شود. بعنوان مثال روند  اوج گرایش به وبلاگ نویسی در اوایل دهه اول قرن بیست و یک میلادی ، یا گرایش به شبکه های مختلف اجتماعی و ظهور وب 2 از اواسط این دهه.

اما امروز فعالیت دشمن در بهره گیری از این فضا در قالب چه طرحی است؟
اگر به یکسال اخیر دقت کنیم ، نوع دیگری از غوغاسالاری که دشمن آغاز نموده و شاید بشود روی آن نام وب 3 گذاشت ؛ القای تاثیر گذاری یک وبلاگ یا سایت کوچک بر روی معادلات جهانی است. نمونه آن سایت ویکی لیکس است. آیا این سایت قبل از ارائه برخی از اطلاعات (به صیحح یا ناصحیح بودن آن کاری نداریم) بازدید خاصی داشت؟ آیا کسی مدیر این وب سایت را می شناخت؟ مسلم است که جواب این سوالات خیر است. به نظر می رسد دشمن در حال اجرای طرح جدیدی از عملیات روانی خود است که به وبلاگ نویسان و مدیران وب سایت ها این موضوع را بفهماند با یک جمله ، یک عکس ، یک کلیپ دروغ و ساختگی براحتی می توانید نگاه های مردم و رسانه ها را بسمت خود جلب نموده و پس از آن به هدفی که دارید برسید. این هدف می تواند اقتصادی ؛ سیاسی و یا فرهنگی باشد.
با توجه به اینکه این طرح دشمن در ابتدای راه است ؛ لازم است پیش از بهره گیری آن به مانند استفاده ای که از وب 2 در اثرگذاری بر اغتشاشات تهران در سال گذشته نمود ؛ ابتکار عمل از دست وی خارج شود و این طرح بصورت مهندسی معکوس و بر ضد خود وی اجرا گردد.
نکته اصلی دیگر این است که دیگر نباید به دشمن اجازه داد که ما را به مصرف کننده محصولات خود در فضای مجازی تبدیل سازد و مدل فعالیت در محیط سایبر را به مانند گذشته ارائه کند. امری که ما را همیشه یک قدم عقب تر از وی قرار می دهد. ما باید همانند خودکفایی در عرصه های مختلف ؛ از قبیل هوا و فضا ؛ انرژی هسته ای ؛ لیزر و ... در این عرصه نیز خودکفا شده و بر مبنای مفاهیم ارزشی خود به تولید علم و  تعریف روندهای جدید و القای آن به کاربران برای بهره گیری بهتر و موثر تر از این فضا بپردازیم.
امید است این مطلب و پیشنهادات مسیر را برای مقابله با دشمنان اسلام و نظام اسلامی هموار نماید.

جبروتهم تحت اقدام حزب الله
عظمت آنها زیر گام های حزب الله است


نوشته شده توسط : کمیل | سه شنبه 90 خرداد 10 | ساعت 11:51 عصر

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

وب سایت مجلات پزشکی عربستان هک شد
وب سایت
مسابقات هک!!!
89 ، سال خیانت دستگاه های دولتی
فتح سایت اسرائیلی
فتح وب سایت آل سعود
آغاز انتفاضه سایبری بر علیه آل سعود و آل خلیفه
نکاتی در باب مستند ظهور نزدیک است
ما ضعیف نیستیم ، مظلومیم
چند سوتی در خود زنی هاشمی
تشکر از شورای هماهنگی فعالین سایبری
کار گروه فنی شورای هماهنگی فعالین سایبری
همایش امت عاشورایی
انتقادی به مطالب مامور مخصوص
گاف نامه 3
[همه عناوین(166)][عناوین آرشیوشده]